Ångerrätt & Retur
Ångerrätt, retur och garanti
Om du inte är 100 % nöjd med ditt köp kan du enkelt skicka tillbaka varan till oss och få pengarna tillbaka. Du har ångerrätt i 14 dagar från den dag du mottar din produkt och öppet köp i 14 dagar.
OBS! Om du har mottagit en skadad produkt ska du inte skicka den retur. Kontakta info@momtomom.se för att göra en reklamation. Läs mer nedan om vad som gäller för reklamationer.
14 dagars ångerrätt
När du handlar på momtomom.se har du 14 dagars ångerrätt i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Ångerfristen börjar löpa den dag du eller någon i ditt ställe mottar produkten.
Ångerrätten gäller inte för varor som tillverkats enligt dina anvisningar eller som på annat sätt anpassats efter dina önskemål eller på produkter som av hygienskäl inte kan återlämnas om dess försegling brutits. Om en vara har plomberats eller förseglats på annat sätt får du inte bryta förseglingen om du vill utöva din ångerrätt.
Om du inte vill använda ovan alternativ kan du använda den standardblankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket tagit fram, du hittar den här.
Vid utövande av ångerrätten betalar du returfrakten. Varan ska skickas i retur inom 14 dagar räknat från det datum meddelande om utövande av ångerrätt lämnades till Momtomom. Varan ska skickas väl emballerad i gott skick. Om varan inte returneras i godtagbart skick har Momtomom rätt att göra ett värdeminskningsavdrag.
Hygienprodukter
Ångerrätten omfattar inte produkter som inte kan säljas igen av hälso- eller hygienskäl. Detta omfattar till exempel bröstpumpar, maskiner för modersmjölkersättning, kosmetiska produkter, underkläder o.s.v. Undantag ges vid retur av amningsbh, där man har provat produkten med amningsinlägg.
Produkter i försämrat skick
Om produkten har använts mer än vad som krävs för att du ska kunna fastställa dess egenskaper och funktioner, förbehåller vi oss rätten att göra ett skäligt prisavdrag motsvarande värdeminskningen som uppstått i samband med hanteringen. Värdeminskningen bedöms från fall till fall. Om produkten inte kan returneras i ett oförändrat skick behöver du omgående kontakta kundservice som bedömer om en retur kan göras.
RETURPOLICY
Så returnerar du en vara
Nedan följer instruktioner om hur du returnerar din köpta produkt, om du vill göra din ångerrätt eller rätt till öppet köp gällande. Return adressen är Hugins Gränd 2, 21536 Malmö.
- Som kund har du alltid 30 dagars returrätt.
- Produkten som returneras ska vara i oanvänt och oskadat skick, samt ha alla etiketter och eventuell originalförpackning kvar.
- Vi hanterar inte byten. Om du önskar byta något, vänligen gör en retur och lägg en ny order.
- Vi återbetalar returnerade varor men tyvärr inte några eventuella fraktkostnader.
- Normalt tar det ca två veckor från att du skickat din retur till oss innan du erhåller återbetalning.
🇸🇪 Sverige
Retur enligt leveransmetod:Kostnad för retur är 59 SEK oavsett paketets storlek och vikt, summan debiteras när vi hanterar din retur.
Instruktioner för retur med Postnord:
1. Klistra på den medföljande returfraktsedeln.
2. Lämna in returpaketet hos närmaste postombud. Sök efter närmsta här.
3. Be alltid om inlämningskvitto så att ditt paket är försäkrat. OBS! Tänk på att om du inte använder den frankerade returetiketten som medföljde ansvarar du själv för dina produkter tills de tas emot på vårt lager.
Du får pengarna tillbaka senast 14 dagar efter att vi har mottagit paketet.
Om du önskar byta din vara till en annan storlek, färg eller modell ska du returnera varan enligt instruktionerna ovan och lägga en ny beställning på den vara du önskar. När vi har hanterat din retur får du pengarna tillbaka minus returfrakt. Se ovan för returvillkor och priser på returfrakt.
Om du vid köptillfället har använt en rabattkod, mängdrabatt eller liknande, måste du kontakta kundservice för att få ersättning så att du kan beställa på nytt.
Reklamation
Om det är något fel på din produkt har du rätt att reklamera den felaktiga produkten i enlighet med tvingande konsumentskyddslagstiftning som gäller i det land där du har din vanliga vistelseort. Du som bor i Sverige har rätt att reklamera i tre år från den dag du mottog produkten.
För att göra din reklamation rekommenderar vi att du kontaktar oss genom kontaktformuläret på Webbplatsen eller genom att kontakta oss på info@momtomom.se vår kundservice kommer då att hjälpa dig vidare med din reklamation. Vår returadress är Hugins Gränd 2, 21536 Malmö. Om du vill reklamera en produkt ska du kontakta oss så snart som möjligt efter att du har upptäckt felet. Att reklamera inom två månader från att du upptäckte felet anses alltid vara inom skälig tid.
När den reklamerade produkten har tagits emot och det har konstaterats att reklamationen är berättigad, kommer vi att ersätta dig enligt gällande lag. Det innebär att felet kommer att avhjälpas eller att vi kommer att byta ut den felaktiga produkten mot en ny. Om ingen av dessa alternativ är möjliga har du istället rätt att kräva ett prisavdrag som motsvarar felet eller häva köpet i enlighet med gällande lag. Du har även rätt till ersättning för din skada i enlighet med tillämplig lag. Observera att vi har rätt att neka en reklamation om det visar sig att produkten inte är felaktig enligt gällande lag. Om reklamationen inte är berättigad enligt gällande konsumenträttslig lag har vi rätt att ta ut en avgift på 199 SEK, vilket motsvarar våra kostnader för frakt.